Sollicitatiegedrag binnen werkend Nederland hoger dan ooit
Ondanks dat het enthousiasme van werkend Nederland prima scoort, is ‘prima’ niet meer goed genoeg, volgens het rapport. 30% van ons heeft het afgelopen jaar extern gesolliciteerd, en maarliefst 35% is van plan om dit te gaan doen. En dit zijn niet alleen je minder enthousiaste medewerkers, want zelfs 26% van je Promotors (je grootste fans) heeft recent gesolliciteerd. Dit is opmerkelijk hoog, want in het voorgaande rapport bleken de Promoters loyaler te zijn waarbij slechts 1 op de 7 (14%) extern solliciteerde...
De meerderheid van de medewerkers met extern sollicitatiegedrag is tussen de 1 en 2 jaar bij je in dienst. Pijnlijk, want dit zijn nou net de medewerkers waar je recent het meeste tijd en geld in hebt geïnvesteerd (werving, onderhandeling, onboarding, opstartfase). Integron ziet dat de aandacht voor deze groep mensen vaak na het eerste jaar verslapt. Medewerkers krijgen een ‘is dit het nou?’ gevoel en gaan om zich heen kijken.
“Veel medewerkers worden naar binnen gelokt met mooie beloftes… hierna worden zij veelal losgelaten en verschuift de aandacht van de leidinggevende.”
Sollicitatiegedrag binnen generaties
Werkt jouw vader ook al bijna 40 jaar voor hetzelfde bedrijf? Dat gedrag hoeven we niet te verwachten van de nieuwere generaties. En dat is een gegeven waar bedrijven op moeten acteren. Want uit het onderzoek blijkt dat voor bijna de helft van de Millennials en Gen Z’ers de deur naar een andere organisatie wagenwijd open staat.
Waarom solliciteren medewerkers elders?
De redenen waarom mensen solliciteren zijn vrij eenduidig over de groepen en functieniveaus heen. De meest voorkomende redenen zijn opgesomd:
1. Werkplezier en/of -sfeer
Medewerkers ervaren onvoldoende plezier in/op het werk.
2. Management/leidinggevende
Medewerkers ervaren ofwel te weinig waardering van hun leidingevende(n), vinden de leiderschapskwaliteiten tegenvallen, vinden dat zij hun afspraken niet voldoende nakomen of hebben te weinig vertrouwen in hun leidinggevende(n).
3. Gebrek aan groei/uitdaging
Medewerkers hebben te weinig doorgroei- of ontwikkelingsmogelijkheden. Of ze vinden hun werk / de functie te weinig uitdagend.
4. Arbeidsvoorwaarden
Het salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden voldoet niet (meer) aan de wensen of behoeften van de medewerkers.
Ondanks dat ‘Arbeidsvoorwaarden’ niet op nummer 1 staat in deze lijst, is het wel vaak hét doorslaggevende aspect dat ertoe leidt dat iemand uiteindelijk overstapt.
Sollicitatiegedrag per branche
Binnen de Overheid en Zorg wordt relatief gezien minder gesolliciteerd. In de ICT en Zakelijke dienstverlening relatief het meeste. Dat heeft ermee te maken dat binnen de Overheid mensen vaak meer tevreden zijn over de arbeidsvoorwaarden, en dat ze een goede werk-prive balans hebben. In de Zorg zien we ook dat er relatief veel werkplezier is bij de medewerkers. Op deze zelfde thema’s scoort de ICT en Zakelijke dienstverlening juist slechter.
Voorsorteren op personeelstekort?
We hoeven je niet meer uit te leggen hoe vervelend personeelstekorten zijn, aangezien dit in bijna iedere branche speelt. Deze informatie is om die reden ontzettend waardevol, maar pas als je er wat mee gaat doen in je organisatie.
Bekijk daarom wat jij kan doen om medewerkers tegemoet te komen op de top vier redenen waarom zij elders (zouden) solliciteren. Heb aandacht voor de thema’s sfeer, arbeidsvoorwaarden en leiderschap in jouw organisatie. Bied een veilige werkomgeving waarbij een goede werk-privé balans prioriteit heeft.
Voor nog meer inzichten en bruikbare tips, kan je hier het gehele Employee Experience rapport downloaden ;).
(beeldmateriaal en grafieken uit deze blog zijn afkomstig uit het rapport van Integron)