1. Duik in het diepe: ga actief op zoek naar kandidaten
Veel bedrijven schalen hun recruitmentactiviteiten in de zomer een tandje terug. En dat is begrijpelijk - het lijkt namelijk alsof er weinig respons te verwachten valt in deze periode. Maar juist dat biedt kansen voor organisaties die wél actief op zoek gaan naar talent. Waarom? Simpelweg omdat er minder concurrentie is. Jouw vacature valt meer op tussen de stilte van andere bedrijven.
Durf dus in het diepe te duiken en actief kandidaten te benaderen, zelfs als ze niet actief op zoek zijn. Veel mensen staan in de zomer meer open voor vernieuwing. Ze hebben tijd om na te denken over hun carrière en staan misschien wel op het punt om een switch te maken. Door proactief contact te leggen, vergroot je de kans om toptalent aan te trekken dat anders misschien niet op jouw vacature zou reageren.
2. Breng de vakantiesfeer naar je recruitment
De zomer staat voor de meeste mensen in het teken van ontspanning en plezier. Waarom zou je die sfeer niet doorvertalen naar je recruitmentactiviteiten? Maak je vacatureteksten zomers, luchtig en vrolijk. Gebruik beelden die de vakantiesfeer oproepen. Laat zien dat werken bij jouw organisatie ook in de zomer leuk is.
Organiseer bijvoorbeeld een zomerse recruitmentdag op een bijzondere externe locatie. Denk aan een strand, park of dakterras. Nodig kandidaten uit voor een casual gesprek in een ontspannen setting. Zo leer je elkaar op een laagdrempelige manier kennen en creëer je positieve associaties met jouw merk als werkgever.
Ook je arbeidsvoorwaarden kun je een zomers tintje geven. Bied nieuwe medewerkers bijvoorbeeld extra zomerse benefits, zoals flexibele werktijden, de mogelijkheid om extern te werken of extra vakantiedagen voor de zomerperiode. Zo laat je zien dat je als werkgever meebeweegt met de wensen en behoeften van mensen in verschillende seizoenen.
3. Bevind je daar waar je doelgroep zich ook bevindt
Op de juiste plekken je werkgeversmerk of vacatures onder de aandacht brengen bij je doelgroep: dat is het hele jaar door een goed idee, maar helemaal tijdens de zomervakantie. Nu bedoelen we niet dat je zelf achter je doelgroep aan moet vliegen naar de campings of resorts (zou wel leuk zijn), maar wel dat je vooral nu gebruik moet maken van slimme online campagnes.
Tijdens de zomervakantie heeft je doelgroep meer vrije tijd, meer tijd voor ontspanning. En bij ontspanning hoort vaak ook dat mensen meer tijd doorbrengen op hun telefoon, op internet of op social media. En dat is dus de plek waar jij je nu moet bevinden. Met slimme Employer Branding- of Jobmarketingcampagnes weet jij de aandacht te trekken van je latent zoekende doelgroep.
Én ook in advertentieland is er minder concurrentie tijdens de zomervakantie. Dat betekent dat je makkelijker de aandacht trekt, tegen goedkopere Costs per Click ;)
Zon, zee, zand... en succesvolle recruitment!
Met deze best practices wordt deze zomer een succesvolle recruitmentperiode voor jouw organisatie. Protip: blijf vooral authentiek en benaderbaar in je communicatie – dat wordt gewaardeerd, juist in het zomerseizoen. Happy summer recruiting ☀️!
Heb je vragen over hoe je deze best practices vertaalt naar jouw situatie en bedrijfsdoelstellingen? We denken graag met je mee. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw organisatie deze zomer de beste matches maakt