Trend 1: AI-driven recruitment
Kunstmatige intelligentie (AI) en machine-learning bestormen ook de wereld van recruitment. Dat gebeurt nu al, maar in de loop van 2024 zullen deze technologieën nog geavanceerder en verfijnder zijn. Daardoor zijn ze, naast het maken van goede vacatureteksten, in staat om taken zoals cv-screening, matchmaking en zelfs het voorspellen van toekomstig functioneren van sollicitanten verbazingwekkend nauwkeurig uit te voeren.
Door de inzet van AI kunnen recruiters dus hun efficiëntie verhogen, de time-to-hire verlagen en de Candidate Experience verbeteren. Het kan zelfs bijdragen in het verlagen van het verloop in organisaties door kwalitatief betere hires!
Trend 2: Virtuele en Augmented Reality in sollicitatieprocessen
De inzet van virtuele en augmented reality (VR/AR) zal het verloop van sollicitatieprocessen op zijn kop zetten. Denk aan virtuele bedrijfsrondleidingen, realistische simulaties van dagelijkse werkzaamheden om bekwaamheid te testen of gesimuleerde interviews. Dit verbetert de betrokkenheid van de kandidaat én stelt recruiters in staat om beter te beoordelen hoe goed een kandidaat zou passen bij de bedrijfscultuur en de functie.
Trend 3: Personalisatie van de kandidaatreis
Kandidaten verwachten à la 2024 gepersonaliseerde ervaringen, net zoals consumenten dat al gewend zijn bij het doen van aankopen. Denk hierbij aan op maat gemaakte (marketing)content, vacatureteksten en communicatie op basis van de voorkeuren en ervaringen van iedere kandidaat. Door hierop in te zetten kunnen organisaties zich onderscheiden van concurrent-werkgevers en een positieve indruk achterlaten bij potentiële nieuwe collega’s.
Trend 4: Data-gedreven besluitvorming
Dat data een grote en belangrijke rol speelt binnen recruitment, wisten we al. Maar in 2024 zal het gebruik van data voor besluitvorming naar een hoger niveau worden getild. Door geavanceerde analytics en data-mining kunnen recruiters diepgaande inzichten verkrijgen in de effectiviteit van hun wervingefforts. Hierdoor kunnen ze hun werkzaamheden optimaliseren, snel reageren op trends, succesvolle (wervings)kanalen identificeren en aanpassingen maken om de algehele kwaliteit van hires te verbeteren.
Waarom is het als werkgever belangrijk om in te spelen op deze trends?
- Concurrentievoordeel: je bent in staat sneller, efficiënter en effectiever mensen te werven ten opzichte van je concurrent-werkgevers.
- Candidate Experience en Employer Branding: innovatieve en moderne organisaties zijn aantrekkelijk voor potentiële kandidaten én worden steeds belangrijker voor hen.
- Efficiëntie en kostenbesparing: geautomatiseerde slimme processen verminderen de administratieve (en saaiere) taken van recruiters én verkorten de time to hire aanzienlijk.
- Toekomstbestendigheid: door te investeren in nieuwe recruitment-technologieën leg je een stevige basis voor de toekomst en voorkom je dat je achteropraakt.
Benieuwd hoe matchlab je kan helpen met het implementeren van deze trends in jouw recruitmentprocessen? Get in touch 😊