De actief en latent werkzoekenden samen vormen een duidelijke meerderheid tegenover de mensen die helemaal niet open staan voor nieuw werk. Maar waarom is het dan zo ontzettend lastig voor werkgevers, HR managers en recruiters om nieuwe collega’s te vinden? Dat komt doordat de meesten zich enkel op de 11,9% actief zoekenden richt in het wervingsproces. Nadat je deze cijfers hebt gezien, hoeven wij je vast niet meer te vertellen dat dat natuurlijk zonde is!
Latent werkzoekenden?
Maar eerst, wat zijn ‘latent’ werkzoekenden precies? Letterlijk zijn het mensen die passief op zoek zijn naar nieuw of ander werk. Dat betekent niet meteen dat ze ongelukkig of ontevreden zijn met hun huidige werk of werkgever. De sluimerende wens naar een nieuwe baan kan ontstaan vanuit ambitie, verveling of vanuit aankomende noodzaak (bijvoorbeeld verandering in privésituaties zoals een verhuizing of gezinsuitbreiding).
Bijna de helft van de Nederlandse beroepsbevolking geeft zelf aan ‘latent werkzoekend’ te zijn. Ongeveer 40% geeft aan niet op zoek te zijn naar een nieuwe baan. Maar niet iedereen zal ook ‘toegeven’ dat ze rondkijken op de arbeidsmarkt of wel eens overwegen de mogelijkheden te verkennen. Ook die mensen zijn te prikkelen met interessante informatie over andere organisaties of door een aantrekkelijk aanbod. Daarom kan je stellen dat er meer potentiële kandidaten te bereiken zijn dan je voor ogen had.
Waar vind ik deze latent werkzoekenden?
Nog bij hun huidige werkgever. Latent werkzoekenden zijn in de definitie mensen die al een baan hebben. Ze zullen dus niet vanuit zichzelf naar jou toekomen om te praten over jouw vacature(s). Daarom is het belangrijk dat jij naar jouw doelgroep binnen deze latent werkzoekenden toe komt: met reactieve houding bereik je deze doelgroep namelijk niet. Vergeet daarom jobboards en jouw eigen carrierewebsite als belangrijkste wervingsmiddelen.
Verhuis je communicatie naar de online kanalen waar jouw doelgroep zich veel bevindt. Denk aan social media zoals Instagram, Facebook, LinkedIn, SnapChat of TikTok. Maak gebruik van advertentieruimte op websites die je doelgroep veel bevindt en richt SEA campagnes in voor je latente doelgroep. Verdiep je in hun interesses en gedrag, en vind zo de middelen die daarop aansluiten.
Return on investment
Misschien vereist deze benadering in recruitmentstrategie en communicatie veel aanpassingen en nieuwe werkwijzen, maar voordat je denkt dat dat te veel moeite is: kijk nog eens naar de cijfers!! Door je je te richten op de latent werkzoekenden bereik je snel 5x zo veel potentiële kandidaten.
In tijden van War on Talent ga je de strijd niet winnen met enkel aandacht voor de actief zoekenden. Need we say more?
Lees ook: